Forsinkelse på reise

Hvis du kommer for sent til forhåndsbetalt transport eller avgangen din blir forsinket, kan du søke om å få erstattet tapte reiseutgifter.
Er bagasjen din forsinket, kan du lese mer om det under Forsinket bagasje.
Viktig å vite
Hvis flyet ditt er kansellert eller forsinket, ta først kontakt med flyselskapet/reisebyrået. De kan ofte hjelpe deg med ombooking eller å få tilbake pengene. Les mer om rettighetene dine hos Forbrukerrådet.
Sørg for å få en bekreftelse om årsaken til flyforsinkelsen, og hvor lang forsinkelsen var. Ta vare på alle kvitteringer.
Utgifter som ikke erstattes av flyselskapet/reisebyrået kan du søke erstatning for her.
Ha dette klart når du skal søke erstatning på nett:
- BankID / BankID på mobil
- Hvis du har en familieforsikring og du også skal søke erstatning for andre i familien, må du ha deres fødselsnummer (11 siffer)
- Hvis du skal melde skade på en familieforsikring som du ikke eier selv, eller på en reiseforsikring som er eid av en bedrift, må du ha avtalenummeret
- Skriftlig bekreftelse på årsaken til forsinkelsen fra reisearrangør, trafikkselskap eller bergingsselskap
- Kvitteringer/beløp for det du ønsker erstattet
Dette dekker forsikringen
Forsinket fly / offentlig transport
Forsinket ankomst / rekker ikke neste forbindelse
Kostnader til hotell og arrangementer (kun Super helårs reiseforsikring)
Dette dekker ikke forsikringen
Mat og drikke
Streik