Pass på tiden

Advarsel til deg som bruker nettet til å sette sammen flyreiser.

- Folk mangler kunnskap til å være sitt eget reisebyrå, sier Ottar Sefland, salgs- og markedsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

I jakten på billige billetter ender mange reisende opp med å skape problemer for seg selv. Årsaken er at de ikke legger inn nok tid til mellomlanding når de selv syr sammen sine egne flyreiser ut i verden, mener Europeiske.

- Det er ikke nok med 50 minutter eller én time til å bytte mellom flyavganger. Man bør heller sette av to til to og en halv time, sier Sefland. Dette gjelder spesielt dersom du skal mellomlande ved flaskehalser som Amsterdam, Frankfurt, London Heathrow og Paris Charles de Gaulle.

Rekker ikke avgangen

Med kort tid til mellomlanding risikerer du å miste det neste flyet ditt.

Sefland påpeker at inngående fly stadig er forsinket. På de store flyplassene ute i verden er det ofte lange avstander, omfattende sikkerhetskontroller og endeløse køer i passkontrollen. Dessuten må du vanligvis være på plass ved utgangen en halvtime før avgang.

Konsekvensen er at reisende i mange tilfeller ikke rekker neste fly. For passasjerene betyr dette stress med ombooking, ekstra ventetid - og svært ofte forsinket bagasje. I fjor utbetalte Europeiske Reiseforsikring 17,6 millioner kroner i erstatning i forbindelse med bagasje som ikke kom frem i tide. Dette var en økning på 76 prosent fra året før.

Risiko å blande flyselskap

Hvis du skal mellomlande på en av de store flyplassene i Europa, opererer SAS med følgende transfertider: Amsterdam 50 minutter, Frankfurt 45 minutter, London Heathrow 1 time 30 minutter og Paris CDG 2 timer. På Kastrup er transfertiden én time.

- Vi selger aldri billetter med kortere transfertid enn dette, sier informasjonssjef Thomas Midteide i SAS Braathens. Midteide påpeker at SAS og andre såkalte nettverksselskaper selger gjennomgående billetter der du sjekker inn bagasjen én gang og får garanti for den videre forbindelsen.

Saken er imidlertid en helt annen dersom du selv setter sammen en reise med flere uavhengige flyselskaper. Hvis du flyr til København med Sterling og derfra videre til for eksempel Bangkok med Thai Airways, reiser du på to individuelle billetter. Du må selv hente ut og sjekke inn bagasjen på nytt når du mellomlander.

- Da er én time fullstendig urealistisk, sier Midteide.

Dersom du ikke rekker neste fly i slike tilfeller, har du ingen som kan hjelpe deg videre. Billigselskap som Ryanair tar heller ikke ansvar for videre forbindelse.

- Hvis man har booket reisen med for kort tid til mellomlanding sitter man med problemet selv, sier Sefland.

Daglig leder Kai Holmberg i nettreisebyrået Gotogate mener folk kan stole på de transfertidene flyselskapene oppgir ved bestilling av en reise med for eksempel SAS til New York via Kastrup. Ved salg av gjennomgående billetter følger Gotogate de transfertidene som flyselskapene setter opp.

Han påpeker imidlertid at mange kunder syr sammen sine egne reiseruter med to eller flere uavhengige flyselskaper.

- Dette er en helt annen sak. Sett gjerne sammen reisen selv, men dette er for de erfarne reisende som kjenner flyplassene, sier Holmberg.

Legg inn ekstra tid

Ottar Sefland i Europeiske Reiseforsikring har følgende råd til deg som ville lete frem flybilletter på nettet:

- Søk gjerne på nettet, men vær nøye med å kvalitetssikre opplysningene og legg inn god sikkerhetsmargin på reiseplanen, sier han. Hvis du ikke er fysisk rustet til å løpe gjennom gangene på en stor flyplass, bør du passe ekstra godt på at du har rikelig tid til å rekke neste fly.

Sefland mener nettreisebyråene har et ansvar for å informere folk som selv vil sette sammen sine egne flyreiser.

- Det burde ligge i systemet at du får en advarsel hvis du får for kort tid. De som selger billettene kjenner flaskehalsene, mener han.

Først publisert : 10.4.2007 Forbruker.no


Tilbakemelding