Der er ikke alltid topp sykehus i nærheten - når du trenger hurtig medisinsk hjelp

- Oversikt over medisinske tilbyderes kvalitet og lokalisering er avgjørende i slike situasjoner, sier Gøran Normann ved Europeiske Alarmsentral i København.

-Vi reiser i økende grad til steder hvor hurtig medisinsk hjelp kan være en utfordring. Europeiske har på denne bakgrunn over mange år opparbeidet en database med oversikt over medisinske tilbydere over hele verden, som daglig benyttes av Europeiskes egne kontorer og verdensomspennende nettverk. Dette for å kunne gi våre kunder optimal hjelp uansett hvor de måtte befinne seg i verden.

-En mor er på togreise til Minsk med sin sønn på 2 år. Sønnen er slapp, og har feber. Moren mistenker hjernehinnebetennelse. Hva skal de gjøre når de komme til Minsk? Guttens far som er hjemme ringer oss om saken.

Europeiskes team på Alarmsentralen blir koblet på saken. De diskuterer hvordan de kan løse saken på beste måte for moren. Europeiskes kontor i Moskva blir kontaktet og gjør seg klar til å sende taxi til togstasjonen i Minsk for å kjøre barnet til det offentlige sykehuset i Minsk.

Teamet på Europeiskes Alarmsentral sjekker samtidig andre løsninger, og søker Europeiskes database etter en kvalifisert barnelege i området og finner fram til en spesialist i pediatri som jobber ved en klinikk i Minsk. Vi avtaler med moren at hun kan ringe ham direkte fra toget og avtale videre forløp. Barnelegen jobber sammen med en kollega på en av våre registrerte og godkjente klinikker i Minsk. Begge snakker engelsk. Gutten kommer raskt til behandling og blir undersøkt grundig. Ingen hjernebetennelse ble påvist og mor og barn kan reise hjem som planlagt.

- Det er nødvendigvis ikke alltid at bruk av de store sykehusene er den beste løsningen. Noen ganger kan det være hensiktsmessig å benytte mindre klinikker for relevant og hurtig hjelp, avslutter Gøran Normann fra Europeiske Alarmsentral i København.