Færre alvorlige skiskader i Alpene

Skisesongen er på hell både i Norge og i Europa.

Mens mange skisteder i Norge har fått store mengder snø i år, har det vært noe mindre snøfall enn normalt i Alpene. Mye tyder på at lite snø har ført til en nedgang i antall skiulykker blant nordmenn på skiferie i Alpene i år:

- Vi merker en tendens til færre alvorlige skader i Alpene denne sesongen, sier Mari Holmslien ved Europeiskes alarmsentral i Oslo. – Når det er sagt, er det fortsatt en god del som får ferien spolert på grunn av brukne armer og bein. Det er disse skadene som er mest vanlige, men vi får også melding om enkelte kneskader, sier Holmslien.

Så selv om mange nordmenn drømmer om bunnløst pudder til skiferien i Alpene, har altså mindre snømengder også sine fordeler: Når bakkene ligger nypreparerte og snøen er tettpakket og hard, reduseres risikoen for alvorlige skader for den gjennomsnittlige skituristen. I løssnø og dårlig preparerte bakker er riskioen mye høyere for uforutsette slag og vridninger, noe som lett kan føre til mer alvorlige kneskader som avrevne korsbånd og leddbånd.

Ambulansetransport

Og skulle uhellet være ute, er det lurt å ha reiseforsikringen i orden. Reisesykeforsikringen omfatter nødvendig ambulansetransport, også når skaden oppstår utenfor merkede løyper.

Normalt evakueres skadede i pulk og vanlig ambulanse. Men oppstår skaden i ulendt terreng hvor helikopter er eneste alternativ, kan kostnadene virkelig nå nye høyder:

Alpene rescue.JPG

- En helikopterevakuering fra en fjellside i Alpene blir fort en dyr affære. Vi har eksempler fra bl.a. Østerrike hvor våre kunder som har skadet seg har fått tilsendt faktura for helikoptertransport på nærmere 15.000 kroner, sier Hans Petter Daviknes, skadekonsulent i Europeiske.

Egen risiko

Likevel er det viktig å påpeke at forsikringen ikke omfatter lete- eller redningsaksjoner.

– Derfor må man være klar over at man alltid bærer en stor del av riskioen selv når man velger å kjøre utenfor de merkede løypene. Skadetilfeller som oppstår på grunn av grov uaktsomhet kan føre til redusert erstatning, påpeker Daviknes.

Alpesesongen er kraftig på hell, og de fleste nordmenn holder seg nok til norske fjell denne påsken.

Selv om påsken kommer sent i år er det fortsatt skredfare flere steder i fjellet. Så om du er så heldig å befinne deg et sted med fristende fjellsider i løpet av påsken er det viktig å ta forholdsregler:

• Respekter værvarsel, skredfare og eventuelt stengte områder.
  • Søk informasjon fra kjentfolk.
  • Sørg for at alle i følget har skredsøker, søkestang og spade.
  • Tren på bruk av utstyret på forhånd, og vær sikker på at alle kan å bruke utstyret.
  • Kjør aldri off-piste eller gå topptur alene.
  • Kjør en person om gangen. Hold avstand og stopp i trygt terreng.