Drømmeferien ble et mareritt

Marthe (4) ble akutt syk under ferien på Aruba. Stadig flere nordmenn blir syke på reise.

I fjor fikk nordmenn rekordhøye reiseerstatninger, viser helt ferske tall fra Finans Norge (FNO) som vi har fått tak i. 1,8 milliarder kroner ble utbetalt i erstatningsutbetalinger i forbindelse med reiser.

Det er en økning på syv prosent sammenlignet med 2012.

Ekteparet Jeanette og Sven Gustavsen og deres datter Marthe (4) er blant dem som fikk hjelp i fjor. I desember reiste familien på tre fra Sarpsborg til Aruba for en to ukers ferie. Men etter bare tre dager, begynte Marte å vise tegn på at hun ikke var frisk.

- Hun besvimte flere ganger med korte mellomrom. Jeg trodde først det var solstikk, men da besvimelsene fortsatte, forsto jeg at noe var alvorlig galt, forteller Jeanette Gustavsen.

Hjertelidelse

Marthe er født med hjertelidelsen AV-blokk, og har hatt pacemaker siden hun var nyfødt. Hjertefeilen er veldig uvanlig, men med pacemaker kan en leve som normalt. Hun ble sjekket på Rikshospitalet til tre dager før ferien, og da var alt i orden.

- Det viste seg at ledningene fra pacemakeren ikke fungerte slik de skulle. Vi var langt hjemmefra da det gikk galt, men vi fikk raskt hjelp på sykehuset i Aruba, forteller moren.

IMG_2559_320PX..png
Tilbake til hverdagen: Det tok tid men nå er
Marte i barnehagen igjen og livert er tilbake
til det normale.

Men ved sykehuset fantes det ikke utstyr til å operere fireåringen. Kardiologen på stedet foretok noen justeringer slik at Marthe ble bedre i et par dager, men så forverret tilstanden seg igjen. Reiseforsikringsselskapet Europeiske ble koblet inn samme dag de ankom sykehuset.

-  De sendte ned en dansk lege for å følge oss hjem til Rikshospitalet. Han hadde med seg barnetilpasset pacemaker da det ikke fantes på Aruba, forteller Gustavsen.

Men det ble ingen tur hjem. Tilstaden var fremdeles kritisk og det bestemt at Marthe måtte til USA. Ambulansefly ble sendt, og fløy mor og datter til Miami Childrens Hospital, mens far kom etter i rutefly.

- Det siste døgnet på og ventetiden på Aruba var helt uutholdelig, forteller Gustavsen.

Fireåringen ble operert og en ny pacemakeren ble lagt under kragebeinet.

Dobling på syv år

De ferske erstatningstallene viser at mer enn halvparten er utbetalinger i forbindelse med sykdom og ulykker på reise. Sykdom er den klart største enkeltposten når det gjelder erstatningsutbetalinger.

- Det er rekordhøye tall. Vi ser en kraftig økning av erstatningsutbetalinger i forbindelse med sykdom på reise. Utbetalingene er nesten dobbelt så store nå som i 2007, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i FNO.

Erstatninger for sykdom under reise ble 788 millioner kroner i 2013. Det er en økning på seks prosent fra 2012.

Det har i alt vært flere enn 98.000 reisesykeskader i 2013, og tallet på reiseulykker øker med nesten 20 prosent til opp mot 10.000.

Økning av ambulansefly

Forsikringsbransjen ser en økning av reisende både blant unge og eldre til langt mer eksotiske destinasjoner enn vi tradisjonelt har valgt.

- Det er flere som reiser mer og lenger. Eldre og syke reiser hyppigere enn før, og til flere destinasjoner hvor sjansen for å bli syk er større, for eksempel Thailand, Brasil, Vietnam og Kambodsja, sier assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikring.

Europeiskes oversikt viser også at storskadeerstatningen øker årlig. I fjor ble det registrert 18 tilfeller av såkalte storskader, det vil si med erstatningskrav på over 500.000 kroner.

Alder er heller ingen hindring på reise, blant de storskadetilfellene var spennet fra 0 til 99 år. Det dyreste storskaden var et tilfelle fra USA med en kostnad på over 3,2 millioner kroner.

Når det gjelder sykdom øker både frekvens og gjennomsnittlig utbetaling.

- Vi ser også økning i bruk av ambulansefly. Dette skyldes at det er vanskelig å benytte båre på rutefly i Norge, at flere utenlandske flyselskaper sier nei til bruk av båre, og at reisende blir mer alvorlige syke enn tidligere. For eksempel må mange pasienter hjem med respirator. I tillegg øker gjennomsnittsprisen på ambulansefly. Fra Bangkok koster ambulansefly i snitt over 500.000 kroner, og fra Beijing over 600.000 kroner, forklarer Vennesland.

I familien Gustavsens tilfelle ble kostnaden på 636.000 kroner for ambulansefly og  behandling i USA. Regningen ble tatt av forsikringsselskapet.

Marte er i fin form igjen og tilbake i barnehagen.

- Selv om alt var veldig proft håndtert, så har vi fått betenkeligheter med å begi oss ut på en langtur nå i ettertid, forteller Gustavsen.