Sekunder senere stikker hunden av midt på flyplassen

- Det var et mareritt, sier eieren.

Schiphol flyplass i Amsterdam i forrige uke. I hundeburet befinner den fire år gamle golden retrieveren Milou seg.

Han har fløyet siden han var valp sammen med sin britiske matfar Seth Piper, men eieren innrømmer at verken han eller Milou er særlig glad i det. Å ta med dyr på fly kan være en krevende oppgave.

For utenlandsreiser må hunden ha eget pass og papirer fra veterinæren for å få tillatelse til å bli med flyet. Golden retriveren veier 35 kilo og må dermed ha eget bur og fraktes i lasterommet.

Stikker av
Piper bor i Oslo, og en gang i året tar han med seg hunden på familiebesøk i fødelandet. Da må de ta båt over, men de kan fly tilbake. I sommer fløy de fra Birmingham via Amsterdam til Oslo, men under mellomlandingen i den nederlandske hovedstaden går det galt.

Piper oppdager til sin forskrekkelse at Milou har kommet seg ut av buret og forsvunnet fra bakkemannskapet.

- Jeg vet ikke hvordan han kom seg løs, han hadde et IATA-godkjent bur som var sjekket av personalet før vi gikk om bord. Det skal egentlig ikke være mulig å åpne det. Men til slutt klarte de å få tak i ham og fått ham tilbake i buret og vi var klare for avgang. Flyet var da 40 minutter forsinket, forteller Piper.

Men det endte ikke der. Flykapteinen anså ikke buret som sikkert nok for Milou, og dermed måtte både Piper og den firbente passasjeren forlate flyet.

- KLM var stort sett flinke og håndterte situasjonen godt. De installerte Milou på hundehotellet på Schiphol på deres regning. Vi ble booket om til en flyvning morgenen etter, forteller Piper som selv måtte ta inn på hotell for egen regning.

- Et mareritt
Klokken ni dagen står Piper ved gaten og er klar til avgang, men får han beskjed om Milou ikke er klar.

Personalet innrømmer at de ikke vet hvor hunden befinner seg.

- Da hadde jeg vært 14 timer uten hunden min, og jeg visste ikke om han levde eller ei. Jeg løp rundt på flyplassen og snakket med ni stykker, men ingen hadde noe svar på hvor Milou var. Det var et mareritt, sier Piper.

En time senere ble hunden funnet, men da ble det igjen problemer ved gaten.

- Det var fjerde flyvning til Oslo den morgenen, og den ville jeg på, så jeg ga meg ikke. Etter mye om og men klarte vi det, og vi kom oss endelig hjem. 18 timer etter at vi opprinnelig skulle vært hjemme, sier Piper. Han har aldri fått svar på hvor hunden befant seg, men Milou var uskadd.

- KLM beklager
Presseansvarlig Sophie Theder i KLM for Nord-Europa forteller at flyselskapet spesialiserer seg på transport av dyr og har et eget dyrehotell på Schiphol.

Theder beklager hendelsen Seth Piper ble utsatt for.

- Det aktuelle tilfelle med den norske hunden var et unntak, og det burde ikke skjedd. KLMs pressekontor beklager det, sier hun.

Piper kontaktet KLM via sosiale medier, og flyselskapet var raskt på banen etter Twitter-meldinger.

- Er det raskere å få hjelp for passasjerer når dere kontaktes på Twitter eller andre sosiale medier?

- KLM er tilgjengelig i de knalanen der kundene er via sosiale medier og kundeservice, skriver Theder i en e-post.

Tusenvis av dyr fraktes med fly både i inn- og utland hver måned, og det er strenge regler for dyretransport. Mindre hunder og andre dyr kan tas med inn i kabinen, men er dyret for stort så må det fraktes i bur i lasterommet. Noen flyselskap vegrer seg for å ta med dyr, men både Norwegian og SAS tilbyr dyretransport og tusenvis flyr med dem hvert år.

- Hvis du skal reise med en hund, må du passe på at buret er IATA-godkjent, og at du oppfyller flyselskapets vilkår for å sende den. Hvis ikke kan du risikere å bli avvist ved innsjekk. Det varierer veldig hva som blir dekket av en forsikring, og du bør sjekke nøye hva slags situasjoner ditt selskap hjelper deg med. Finn ut hva slags trygghet du trenger, og pass på at du har den til uhellet er ute, råder senior kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet.

- Det er godt å registrere at det var happy ending for denne eventyrlystne hunden og eieren, men historien er en påminnelse om å forsikre seg om sikkerheten også til de firbente når vi er ute og reiser, legger Skogly til.

Forsikrer kjæledyr
-Vi merker at kjæledyr i økende grad også blir forsikret mot sykdom og ulykker. Bare hos oss i If er rundt 20.000 hunder forsikret, sier ass. informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland i If og Europeiske Reiseforsikring.

- Når det gjelder reiseforsikringen til Europeiske, har selskapet inkludert en egen dekning av veterinærutgifter i helårsreiseforsikringen. Her dekkes inntil 1000 kroner pr skadetilfelle for nødvendige og dokumenterte veterinærutgifter som skyldes akutt sykdom og ulykkesskade inntruffet på reise utenfor Norden. Selskapet får innmeldt omtrent en slik skade pr måned, opplyser Vennesland.

Fakta dyretransport på fly

• Du må reservere transport for kjæledyret opptil to døgn på forhånd, avhengig av hvilket flyselskap du reiser med.
  • Buret må være godkjent i henhold til International Air Transport Associations (IATA) regler, og være i glassfiber, metall eller hardplast.
  • Buret må være stort nok til at dyret kan bevege seg. Det må være solid, vanntett, rent, ha lufttilgang på minst tre kanter.
  • Dyret skal ha også tilgang til vann underveis.

I 2012 ble reglene for grensepassering med dyr forenklet innen EU. Nå følges kun ett sett regler. Dyrene må ha veterinærsertifikat eller EU-pass, og være vaksinert for diverse sykdommer.

Kilder: Mattilsynet, Norwegian, SAS og KLM

Utdrag for artikkel publisert første gang: aftenposten.no 20.08.2014