Situasjonen etter kuppforsøket i Tyrkia blir fulgt nøye av beredskapsteamet til Europeiske Reiseforsikring

Nattens hendelser og situasjonen i Tyrkia nå gjør at Europeiske har fått flere henvendelser både fra nordmenn som befinner seg på reise i Tyrkia eller som snart skal reise dit.

- Det har vært et forsøk på militærkupp i Tyrkia, hvor både Ankara og Istanbul har blitt rammet. Situasjonen er fortsatt uavklart, og Utenriksdepartementet har foreløpig gått ut med en anbefaling til nordmenn om ikke å foreta reiser til Tyrkia som ikke er strengt nødvendig, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring og If.

- Vi følger situasjonen nøye og oppfordrer våre kunder til å gjøre det samme. På grunn av denne alvorlige hendelsen har vi valgt å gå utover vilkårenes dekningsomfang, opplyser hun.

Gjennom hele natten og morgentimene har beredskapsteamet i Europeiske og If fulgt situasjonen i Tyrkia svært nøye. Europeiskes lokale kontor i Istanbul Tyrkia leverer fortløpende informasjon. Både beredskapsteamet og selskapets Tyrkia-kontor vil følge situasjonen gjennom hele helgen.

Flyselskaper og turoperatører har opplyst om at de bistår reisende etter hendelsene.

- Ta derfor først kontakt med flyselskap eller reiseoperatør for å høre hvordan du skal forholde deg, sier Vennesland.

Dette dekker reiseforsikringen til Europeiske i denne situasjonen:

Evakuering: Europeiske dekker ekstrautgifter til reise og overnatting for de av våre kunder som oppholder seg i Ankara, Istanbul og tilliggende områder med uroligheter, og som ønsker hjemreise tidligere enn planlagt. Ta kontakt med flyselskapet eller reisebyrå for å sjekke muligheten for ombooking av billetter.

Avbestilling: Europeiske dekker avbestilling for dem som sitter hjemme i Norge, og som nå ikke ønsker å reise til Tyrkia. Avbestillingsdekningen gjelder foreløpig for reiser med avreise til og med mandag 18. juli. En del reisearrangører og flyselskaper har kansellert sine reiser til Tyrkia, og de har opplyst at de vil refundere reisens pris. Ta først kontakt med din reisearrangør for å sjekke hva du kan få igjen.

Forsinkelser/innhenting: Som følge av stengte flyplasser kjenner Europeiske til at enkelte ikke har kommet seg til planlagt destinasjon. Kontakt først flyselskapet.

Europeiske oppfordrer sine kunder til å ta kontakt med selskapet dersom de er berørt av denne hendelsen og har behov for assistanse.

I Tyrkia eller skal du reise dit i nærmeste fremtid? Dersom du har spørsmål eller trenger hjelp, kontakt oss på +47 21 49 50 00 eller 02400.