Terrorhendelser i Brussel

Dypt tragiske terrorhendelser i Brussel, der både flyplass og en metrostasjon er rammet av bomber.

- Dette får konsekvenser for de av våre kunder som enten oppholder seg i Brussel eller som har planer om å reise dit de nærmeste dagene, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

- Trusselnivået er hevet, og vi regner med å motta flere henvendelser utover dagen. Vi har allerede hatt åtte-ti telefoner fra kunder som er berørt. Beredskapsteamet i Europeiske og If hadde møte tidlig i dag, og følger situasjonen svært nøye, sier hun.

Dette er det som reiseforsikringen til Europeiske dekker:

• Evakuering: Europeiske dekker ekstrautgifter til reise og overnatting for de av våre kunder som oppholder seg i Brussel og som ønsker hjemreise tidligere enn planlagt.

• Avbestilling: Europeiske dekker avbestilling for dem som sitter hjemme i Norge, og som nå ikke tør eller ønsker å reise til Brussel. Dette gjelder for reiser som skal skje innenfor de sju første dagene. Altså til og med 29. mars. Vi går med dette utover våre vilkår, som i utgangspunktet ikke dekker avbestilling på grunn av frykt. Men vi har forståelse for dem som ikke ønsker å reise til Brussel den nærmeste tiden når situasjonen er så usikker og uavklart.

• Forsinkelser: Alle flyvninger til og fra flyplassen i Brussel er kansellert, og togtrafikken til flyplassen er også stanset. Dette vil forårsake problemer for de reisende. Vi ber våre kunder i første omgang avklare med sitt flyselskap/turoperatør. I forbindelse med Paris-terroren opplevde vi at flyselskap, turoperatører og hoteller var svært fleksible i forbindelse med ombookinger.

Europeiske oppfordrer sine kunder til å ta kontakt med selskapet dersom de er berørt av denne hendelsen og har behov for assistanse.

Rammet av terroren i Brussel, eller skal du reise dit i nærmeste fremtid? Dersom du har spørsmål eller trenger hjelp, kontakt oss på +47 21 49 50 00 eller 02400.