Han skulle bare hjem etter middag - men ranerne ventet ved hotellet

Nå advarer forsikringsbransjen nordmenn på storbyferier.

I høst skal tusenvis av nordmenn på ferie. Men vi har et alt for slapt forhold til å forberede oss mot uventede hendelser. Det mener forsikringsbransjen som advarer nordmenn før årets reisehøst.

Antall reiseskader meldt til forsikringsselskapene har gått ned med 0,5 prosent første halvår i år sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser tall fra Finans Norge.

Tyveri, tapt bagasje og sykdom har alle gått ned, men krav etter avbestilte reiser har gått noe opp.

- Erstatningene etter tyveri holder seg relativt stabile. Og det er fortsatt all grunn til å passe på sakene sine, sier Stine Neverdal, kommunikasjonssjef i Finans Norge.

Ranet på vei til hotellet

- Vi opplever stadig at nordmenn blir ranet eller fralurt penger når de er på storbyferie.
Slik som den uheldige nordmannen i Amsterdam, som var på vei tilbake til hotellet etter middag på byen. Han bodde på et sentralt beliggende hotell. Men plutselig ble han dratt inn i en bakgate av to gjerningsmenn med skjerf-lignende maskering foran ansiktet. De var aggressive og hadde kniv og han ble truet til å gi fra seg alt av verdier: 200 euro, mobil, digitalt kamera, musikk headset og Visa-kort. Tyvene løp av gårde med verdisakene da mannen hadde tømt lommene, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

To av tre nordmenn på feriereise i utlandet innrømmer at de ikke har tenkt gjennom hva de skal gjøre i tilfelle brann.

Bare 10 prosent oppgir at reisefølget på siste feriereise snakket om hva man skulle gjøre hvis det begynte å brenne. 13 prosent hevder de hadde tenkt på det, men planen ble med tanken. Dette viser tall fra Reiseundersøkelsen 2017 som ble utført av Kantar TNS for Europeiske Reiseforsikring.

Du må ha en plan

- Katastrofebrannen i Grenfell Tower i London og skogbrannene i Portugal minner oss om hvor viktig det er å ha en plan for hva man skal gjøre hvis det brenner. Vi kan ikke ta for gitt at brannsikkerheten holder samme standard i utlandet som her hjemme, sier administrerende direktør Rolf Søtorp i Norsk brannvernforening.

- Det å ha sin personlige beredskapsplan, og være bevisst på egen sikkerhet har mye å si for hvordan man klarer seg i en truende situasjon. Man kan rett og slett ikke bare stole på flaksen, legger Emma Elisabeth Vennesland til.

Rømme eller bli?

Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring, oppfordrer nordmenn til å passe godt på når de er på storbyreiser.Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring, oppfordrer nordmenn til å passe godt på når de er på storbyreiser.

Begynner det å brenne, må man raskt vurdere om man skal bli i rommet eller forsøke å komme seg ut.

- Det er vanskelig å gi et fasitsvar på hva som er riktig, for ingen branner er like. Det kommer blant annet an på brann- og røykspredningen, hvor i bygget du oppholder deg og hvor det brenner. Man må selv vurdere sjansen for å klare å komme seg trygt ut opp imot sjansen for å bli reddet fra rommet der man oppholder seg. Men man må for all del unngå den giftige røyken, sier Søtorp.

- Ulik grad av brannsikring og forskjellige løsninger for hvordan man skal evakuere, gjør det desto viktigere å sette seg inn i hva som gjelder for bygningen du ferierer i, enten det er et hotell eller et leilighetskompleks. Les branninstruksen nøye, finn ut hvilke alternative rømningsveier du har, og følg anvisninger fra redningspersonell hvis alarmen går, anbefaler Vennesland.

Ja, vi elsker storbyene

1 av 3 nordmenn har vært på storbyweekend-ferie i løpet av det siste året. Mens hver fjerne nordmann oppgir å ha vært på storbyferie som varte utover bare en helg, viser tall fra Reiseundersøkelsen 2017.

Men det er ikke bare brann som kan by på store problemer. I de store europeiske storbyer forbereder lommetyver og svindlere på weekendinnrykk av turister.

— Der det skjer mest av tyverier er på de store charter destinasjonene; Mallorca, Ibiza, Kanariøyene, Solkysten, og utover det i store byer som Madrid, Barcelona, Valencia.
Men vi ser også at det meldes inn mange skader fra de store europeiske byene; Roma, Paris, Amsterdam, sier Emma Elisabeth Vennesland.

Husk å sjekke at reiseforsikringen din er i orden før avreise!

Først publisert på Dagbladet.no 4. september 2017