Økende veggedyrproblem i Norge

1 av 5 nordmenn gjør tiltak for å forhindre å få veggedyr i hus, viser ferske tall fra Europeiske Reiseforsikring.

I Europeiske Reiseforsikrings Reiseundersøkelse 2017, utført av TNS Kantar, fremkommer det at 1 av 5 nordmenn enten rister alle klærne etter hjemkomst (13%) eller putter klær, veske og kofferten i fryser eller ut i kulden (5%). Størst bevissthet er det blant dem som har hovedreisen til Afrika, Sør- og Mellom Amerika. Unge under 30 år tenker minst på veggedyr.

VeggedyrFoto: Mycoteam

Mye veggedyr i Sverige og England

- Sverige, England, USA og Øst-Europa peker seg ut som land med mest veggedyr, men problemet er også økende i Norge, sier Stein Norstein, skadesjef Anticimex.

-Veggedyrproblemet som er økende i Norge, har nok også sammenheng med økt reisevirksomhet. Det har blitt større bevissthet rundt problemet, og vi synes det er positivt at folk gjør tiltak, sier Emma Elisabeth Vennesland, ass. informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring og If.

Veggedyr gir rødlige prikker og sterk kløe

-Veggedyrene holder seg gjerne i senga og i nærheten av senga frem til de merker at det er folk i rommet. De små insektene holder seg skult om dagen, men suger blod fra mennesker om natten. Får man rødlige prikker og sterk kløe er det tegn på at man er rammet av veggedyr, sier Stein Norstein i Anticimex.

Veggedyrene kommer ofte til Norge via hoteller eller overnattingssteder.  –Det beste rådet er å holde kofferten på hotellrommet langt unna senga. Mange legger gjerne kofferten der når tøy pakkes opp og ned, og det er det verste man kan gjøre. Vær også forsiktig med å bruke gamle kommoder og garderobeskap. Det er imidlertid ikke forskjell på nye eller gamle overnattingssteder, det er viljen til raskt å håndtere problemet som er det viktigste, sier Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikring til NRK Forbruker.

Sjokkfrysing

Når veggedyrene blir med hjem i kofferten fra utlandet, skaper det store problemer i norske hus. -For å bli kvitt insektene må innboet i enkelte rom i huset sjokkfryses i flere døgn i frysecontainere. Det sprøytes også kulde langs listverk og vegger, og dette må ofte gjentas, sier Stein Norstein i Anticimex.

Veggedyrsaneringer kan fort koste 30.000-50.000 kroner. -Sjekk med forsikringsselskapet ditt om det er inkludert skadedyrsanering i hus eller innboforsikringen, sier Vennesland.

Om Europeiske Reiseforsikrings Reiseundersøkelse 2017:

Målingen ble gjort 2. – 16. mai 2017. Resultatene gir et representativt bilde av nordmenn mellom 16 og 67 år som har vært på privat reise utenfor Skandinavia i løpet av det siste året.  1.014 intervjuer er gjennomført pr. web (GallupPanelet) av Kantar TNS.