Rammet av flyforsinkelser? Slik gjør du

Kansellert og forsinket fly

Hva gjør du om flyet ditt er forsinket eller kansellert? Her er dine rettigheter.

Kontakt flyselskapet

Flyselskapet har hovedansvaret for å hjelpe deg med ombooking eller å få tilbake pengene. Blir flyet ditt forsinket eller kansellert, må du derfor først kontakte flyselskapet. 

Forsinket fly

Over 2 timer: Rettighetene dine kan variere noe basert på hvor du skal og hvor langt du skal fly. Men i utgangspunktet kan du ha krav på mat og drikke.

Over 5 timer: Du har krav på pengene tilbake eller ny billett.

Dersom forsinkelsen fører til at du trenger en ekstra overnatting står flyselskapet ansvarlig for å dekke dette også.

Forbrukerrådet.no kan du legge inn nøyaktig hvor du skal og hvor lenge du har ventet, og se alle rettighetene du har på reisen din.

Kansellert fly

Hvis flyet er innstilt, skal flyselskapet tilby deg hjelp med ombooking eller gi deg pengene tilbake.

Hva hjelper reiseforsikringen med?

Hvis du velger å booke om flybilletten, men den nye billetten koster mer, dekker vi mellomlegget med inntil 3 000 kroner per person. I tillegg dekker vi rimelig overnatting hvis det er nødvendig.

Hvis kanselleringen eller forsinkelsen fører til at du mister videre reise med et annet flyselskap, dekker reiseforsikringen din overnatting og nye billetter (såkalt innhenting).

Husk å ta vare på alle kvitteringer for eventuelle utlegg.

Dersom flyselskapet ikke kan hjelpe deg, kan du ta kontakt med oss.

NB! Husk at reiseforsikring kun dekker utgifter til deg som allerede er på reise. Hvis du sitter hjemme og skal på reise, må du kontakte flyselskapet og få hjelp fra dem.

Kontakt oss

Meld skade på nett

Les mer om helårs reiseforsikring


Tilbakemelding