I dette landet blir flest syke på ferie

Over 150.000 nordmenn rammes av diaré på ferie hvert år.

Ferie er noe vi alle gjerne forbinder med spennede opplevelser, eksotiske måltider eller lange late dager på stranden. Men dessverre kan ferien fort få en bitter bismak dersom du er uheldig og blir syk.

Mange ferierende opplever hvert år at ferien blir totalt ødelagt av sykdom. På reise til fremmede verdensdeler møter man ofte på bakterier som vi ikke er vant til her hjemme.

Flest smittet i Spania, Tyrkia og Thailand

Hvert år blir flere tusen nordmenn lagt inn på sykehus i utlandet. Risikoen for smittsom sykdom i utlandet er stor og minst 150.000 får årlig diaré på utenlandsreiser.

I følge en rapport utført av Folkehelseinstituttet (FHI) var Spania, Tyrkia og Thailand de landene hvor flest blir antatt smittet i 2011, med mer enn 300 tilfeller hver. Dette er blant de mest populære reisemålene for soltørste nordmenn.

Ifølge Europeisk Sykepleier Mari Holmslien anbefaler å vaske seg ofte på hendene. Bruk såpe eller sprit, og vask deg ved enhver anledning. e Reiseforsikring mottar de flest henvendelser fra nordmenn som blir syke på ferie fra land i Sør Europa - da spesielt Spania og Thailand, samt USA. På enkelte steder rammes mer enn 50 prosent av turistene av diaré. Nepal, India og Kenya er land med høy risiko for mage- og tarminfeksjoner. Risikoen er også stor i Egypt, Mexico, Tyrkia, Bulgaria og Den Dominikanske Republikk. I Europa er det Tyrkia, Spania og Kypros som peker seg spesielt ut.

- Hovedårsaken til at vi registrerer mange sykdomstilfeller av tarminfeksjoner i Spania er at dette er et land som veldig mange nordmenn besøker hvert år, sier sykepleier Mari Holmslien i Europeiske Reiseforsikring, og legger til at det også er mange tilfeller av diaré relaterte sykdommer på middelhavsøya Kypros.

- Vi har midlertid sett en liten nedgang av tilfeller her de siste årene. Dette kommer trolig av at det var flere som oppsøkte den greske øya før enn hva det er nå.

Reiser du til Thailand eller Egypt er faren tre ganger større for at du blir rammet av en magerelatert sykdom enn i Spania. Ifølge Europeiske har hygienekontrollen i Thailand  blitt betydelig bedre slik at færre enn 20 prosent får diaré under sitt opphold der.

- Reiser du til vesteuropeiske land og Nord Amerika er sjansen for diaré noe mindre, selv om vi ser at folk rammes også her, forteller Holmslien.

I følge Holmslien blir vi syke av bedervet mat som ikke er oppbevart eller tilberedt på riktig måte. Bakterier og virus overføres fra hendene til maten vi spiser. Bakteriene kan vi få fra mange steder, for eksempel toaletter, dørhåndtak, penger – rett og slett alt vi tar i eller på.

45 000 ble syke i utlandet i 2012

I følge rapporten fra FHI ble hele 82 prosent av de som ble syke i utlandet i 2011 rammet av magerelaterte sykdommer. Det er infeksjonene campylobacteriose etterfulgt av salmonellose som er mest utbredt.

Ass. informasjonsdirektør hos Europeiske Reiseforsikring, Emma Elisabeth Vennesland forteller at de hvert år får mange henvendelser fra nordmenn som har fått ferien ødelagt på grunn av sykdom. Hun sier midlertid at tallene på magerelaterte sykdommer som fremkommer at FHIs rapport høres veldig høyt ut og at dette ikke er tall de oppererer med.

- I 2012 fikk vi inn 45.000 saker fra nordmenn som hadde blitt syke på ferie i utlandet. Dette er en økning på 22 prosent fra året før, sier Vennesland.

Hun forteller at antall sykdomssaker fra utlandet har økt kraftig de siste årene.

- Vi reiser mye mer enn tidligere og gjerne lenger enn vi gjorde før. Det har blitt helt vanlig for Ola nordmann å reise opptil flere ganger i året og til langt mer eksotiske steder. Dette gør oss mer sårbare for ukjente bakterier som vi tidligere ikke var eksponert for.

Som regel ufarlig turistdiaré

Alvorlighetsgraden av en tarminfeksjon varierer som regel av den smittede personens generelle allmenntilstand. I følge Holmslien er turistdiaré vanligvis ufarlig og selvhelbredende.

- Som regel er det snakk ukompliserte saker. De fleste som blir smittet får en turistdiaré som varer i to til tre dager. Mange av disse tilfellene burde i utgangspunktet ikke blitt innlagt på sykehus. Vi ser en del tilfeller hvor det strengt tatt ikke er nødvending med en sykehusinnleggelse, og hvor man i Norge ikke ville blitt lagt inn, sier Holmslien.

Hun legger til at de anbefaler alle som blir syke å oppsøke lege for diagnose. Blir du syk er det viktig å sørge for at du får i deg nok væske.

- Får du høy feber eller blodig diaré må du oppsøke lege. Det kan tyde på mer alvorlig sykdom som kanskje krever tilsyn av lege og antibiotikabehandling. Små barn og eldre er mer utsatt for dehydrering, og må kanskje raskere innlegges på sykehus for intravenøs behandling, sier hun.

Sykepleieren anbefaler personer med nedsatt allmenntilstand om å være ekstra påpasselige.

Høy prosent overbehandliger

Europeiske reiseforsikring ser at andelen overbehandlinger av pasienter øker i enkelte land.

- Vi ser en tendens til overbehandlig. Spesielt i Tyrkia og Spania opplever vi at pasienter blir lagt inn til behandliger ved sykehus uten at det er nødvendig, sier Holmslien og legger til:

- I Spania har vi opplevd en klar økning i overbehandlig av pasienter i tråd med den økonomiske nedgangen i landet. Det er dessverre slik at sykhusene ser sitt snitt til å tjene penger. Dette er en uting vi jobber aktivt med å bekjempe. Men det er viktig å understreke at dette ikke går ut over pasienten. Vi oppfordrer alle som blir syke til å oppsøke lege og lytte til legens råd, sier hun og legger til at om kunden får et betalingskrav fra sykehuset dekker vi selvsagt dette.

Holmslien annbefaler alle å bruke sunn fornuft og ta en risikovurdering utifra egen allmenntilstand.

Vær nøye med hygienen

For at ikke ferien skal ende opp på hotellrommet med løpestreng til toalettet er det noen forholdsregler du bør merke deg før du pakker kofferten og setter kurs mot drømmedestinasjonen.

- Det viktigste er å vaske seg ofte på hendene. Bruk såpe eller sprit, og vask deg ved enhver anledning, spesielt før du skal spise. Det er viktig å ikke glemme barna. Ta med våtservietter hjemmefra eller konsentrert desinfiserende væske i små flasker. Og det er viktig å sjekke om du kan drikke vannet på feriedestinasjonen der du er. Hvis du virkelig vil gardere deg, er kjøpevann på flaske å anbefale, sier Holmslien.

Andre velkjente råd er å skrelle frukten før man spiser den. Kjøtt og fisk må være gjennomstekt eller kokt. Det kan også være greit å være forsiktig med buffetmat, som noen steder kan ha stått lenge i feil temperatur eller ha blitt varmet opp flere ganger.

Vaksinering

Hvis du ønsker å være føre var er det mulig å vaksinere seg før du drar.

- Dukoral (Echoral) er en drikkevaksine med god effekt mot Kolera. Den har også noe effekt mot turistdiaré forårsaket av E. Coli bakterien. Ellers er det lite man kan vaksinere seg mot når det gjelder diaré, sier Holmslien.

Krav på nye feriedager

Skulle du være så uheldig at ferien får i vasken på grunn av sykdom trenger ikke hele feriebudsjettet gå ned i sluket i samme slengen. Forsikringen dekker utgifter til lege og medisiner. Den kan også gi kompensasjon for de dagene du eventuelt har vært sengeliggende eller har vært innlagt i sykehus. Dette må imidlertid dokumenteres av en lege på stedet.

Publisert første gang: Aftenposten.no 05.05.2013