Her hentes en norsk turist hjem til gigantgjeld - fordi han glemte forsikring

I år har Terje hentet hjem 26 norske pasienter som ikke hadde reiseforsikringen i orden før de reiste på ferie. Nå slår han alarm.

- Har du ikke råd til reiseforsikring så har du heller ikke råd til å reise.
Dette mener harstadlegen Terje Erlid, som i en årrekke har jobbet med å hente hjem nordmenn etter skader, ulykker og sykdom i utlandet. Noen av dem kommer hjem til en regning på flere hundre tusen kroner. Bare hittil i år har han hentet 26 nordmenn tilbake til hjemlandet - ingen av dem hadde reiseforsikring.
Og nå har han samlet 14 dramatiske historier i en bok som viser hvor galt de kan gå.

Ingen garanti

- Jeg skriver boka fordi du som reisende må være klar over hva du kan bli utsatt for om du ikke har reiseforsikring. Om hvilke plager og ekstra lidelser som du og familien kan måtte gjennomgå, sier Terje Erlid, som gjennom firmaet Medic Team har spesialisert seg på å hjelpe nødlidne nordmenn - uten reiseforsikring.

- Hvem er det som kontakter deg for å få hjelp?

- Jeg har fått henvendelser fra store deler av verden – fra pasienten selv eller pårørende til den som ikke kommer seg hjem uten medisinsk eskorte. Det kan være fastboende i utlandet, eller turister på kortere eller lengre turer. Fellesnevneren er: Manglende forsikring for behandling og hjemreise. De måtte alle ha eskorte av lege, og eventuelt sykepleier med erfaring fra intensivarbeid. Det er krav fra flyselskapene.

I boka skriver han også om sjømannskirkas innsats og om passregler.

- Det burde vært lettere å inndra passene til folk som er alvorlig psykisk syke. Noen av dem reiser til utlandet og havner i store problemer - fordi det ikke er et apparat som tar vare på dem der de kommer, sier legen, som har årelang praksis fra eget kontor, for forsvaret og for internasjonale konsern.

Dette ante vi ikke

- Flere av de pasientene jeg og teamet har eskortert hjem, var ikke klar over forsikringsavtalens innhold. Noen «visste» at de hadde forsikring, men detaljer omkring dette var ikke kjent for dem. Andre hadde ikke brydd seg med å tegne forsikring i det hele tatt. Dermed måtte de selv skrape sammen kostbare midler for hjemtransporten. At bare tre av ti leser hva forsikringsavtalen inneholder, er urovekkende, fortsetter Terje Erlid.

- Det er ingen eksakt kunnskap om hvor mange nordmenn som reiser uten reiseforsikring, men et anslag fra forsikringsbransjen ligger på 20 prosent, det vil si 1 av 5. Dette er russisk rulett når man vet hva konsekvensene kan bli økonomisk hvis man blir syk eller skadet i utlandet og ikke har reiseforsikring. Prislappen pr skade ligger mellom 600 000 og 20 millioner, og alderen på skadelidte ligger mellom 0 og 81 år. Tenk å skulle måtte betale en slik regning selv, og ja, regningen «forfølger» deg hele livet til den blir betalt, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske Reiseforsikring.

Helårsforsikringens felle

En reiseforsikring garanterer deg selvsagt ikke mot sykdom, ulykke eller død. Men det kan gjøre reisen din tryggere. Hva man kan få erstattet ved tap av reisegods, forsinkelser, avbestillinger, osv. er greit å vite. En viktigere sak dreier seg faktisk om dekning av utgifter til god behandling på sykehus og dekning av hjemreise ved sykdom.

- Det er mange som oppretter en forsikringsavtale som gjelder for hele året. Men de orker ikke å lese hele avtalen. Når man så har behov for å utløse noe i forsikringen, kan man derfor få seg en ubehagelig og kostbar overraskelse. For forsikringen gjelder bare for et visst antall dager per reise, sier Erlid.

- Nordmenn uten reiseforsikring har ikke det «sikkerhetsnettet» som de ville hatt i Norge. Uten dette blir de overlatt til seg selv, og noen kontakter Utenriksdepartementet og ber om bistand. At reiseforsikringen er gyldig på reiser av inntil et bestemt antall dager i løpet av ett år (hos oss 45 dager), er noe det blir informert om ofte - både når man kjøper reiseforsikring på et kontor eller på nett. Når selve polisen og reiseforsikringskortet sendes ut, står det tydelig at helårsforsikringen gjelder på reiser av inntil 45 dagers varighet, sier Vennesland.

- Er det aktuelt å skifte navn fra helårsforsikring til et annet navn som ikke kan misforstås?

- Navnet helårsforsikring er godt innarbeidet. Informasjonen er forstått og akseptert av de aller fleste av våre kunder, og at det er så godt som ingen klagesaker om dette. Vi vet at mange langtidsferierende nordmenn i Spania kjenner til dette viktige punktet, og ser at mange kjøper seg en billig flybillett tilbake til Norge for å sikre dokumentasjon av ny forsikringsperiode i forhold til vilkårene, sier Vennesland

Terje Erlid føyer til:
- Min oppfordring til forsikringstakeren er: Les avtalen nøye! Og til forsikringsselskapene: Trykk en kort orientering bak på det lille forsikringsbeviset man har i lommen: Denne reiseforsikringen utløper etter 45 , 60 eller 90 dager ved lengre reise. Da er det nok noen som slipper en ubehagelig overraskelse når krisen rammer, oppfordrer allmennlegen fra Harstad.

Slik blir du lurt av reiseforsikringen

- Utlandet – hvor det nå enn er – har andre leveforhold, kulturer, helsetjenester, sykdommer og trafikkforhold, enn hva vi er vant med. Et ferieopphold, enten det er langt eller kort, for fastboende eller ikke , ønsker vi alle skal være så problemfritt som mulig. Jeg håper at historiene i boka kan være en tankevekker for noen og hver. Flere av disse kunne endt svært tragisk om pasienten ikke hadde kommet tilbake til Norge i tide. Vi skal ikke harselere med det faktum at så mange reiser uten forsikring . Men vi kan bidra til å advare sterkt mot det, avslutter Terje Erlid.

De hadde ikke forsikring

Glemte utløpsdatoen

En mann på 21 år lå i koma på Bangkok Hospital Hua Hin, et privat, velrenommert sykehus i Thailand . Bilen han og en kamerat satt i hadde trillet rundt. Kameraten hadde klart seg bra. Men mannen hadde fått en svært alvorlig hodeskade og var nå innlagt på Bangkok Hospital Hua Hins intensivavdeling. Operasjonen og intensivbehandlingen i dagene som fulgte etter ulykken, kostet over 20.000 kr pr døgn. Forsikringen hadde gått ut for lenge siden. Han hadde ikke vært ikke oppmerksom på at den hadde en begrenset gyldighet på 45 reisedager, selv om forsikringen var «helårlig». Hjemtransport med egen luftambulanse ville koste om lag 1 million kroner i tillegg.

Havnet på feil sykehus

En dag fikk jeg beskjed fra en manns familie om at han var blitt funnet på gata, forslått og ute av stand til å ta vare på seg selv. Hvor lenge han hadde ligget der, visste ingen. Var han påkjørt, ranet eller bare hadde falt om? Ingen kunne gi svar. Bevisstløs ble han fraktet til et nærliggende lite sykehus. Han ble liggende på dette sykehuset i noen uker. Hjemreise til Norge ville koste over 100 000 kroner. En reiseforsikring kunne ha ført ham til et bedre sykehus og dekket hjemreise.

Kjærlighet gjør blind

Velbeslått etter salg av eiendommer reiste en mann til utlandet, hvor han ble kjent med ei hyggelig dame som var mye yngre enn ham selv. Hun tok seg av finansene, hus, bil og hverdagen for mannen og seg selv. En dag gikk det galt. Mannen skulle inn på kjøkkenet. Han åpnet døren, men jakken hektet seg fast i en krok. Han falt i golvet med et brak. Røntgenbildene viste brudd i venstre hofte og brudd i venstre skulder - og behov for kostbart sykehusopphold. Men mannen var blitt svindlet og var blakk. Han ble hentet hjem til Norge etter flere uker, og reddet såvidt livet.

Først publisert i Dagbladet 14. desember 2016