Norsk tenåringsjente fikk skulderen ut av ledd i New York - prislapp: 290 000 kroner

Og fortsatt reiser en av fem uten reiseforsikring.

La oss si at de tar en stor sjanse, sier Lindsey Iserman diplomatisk.

Hun er operasjonsleder for Europeiske Reiseforsikrings USA-kontor i New York, og snakker om den store andelen av turister som kommer til landet uten reiseforsikring.

Av dem er flere norske. Beregninger selskapet har gjort, viser at 20 prosent av turistene fortsatt reiser på ferie utenlands uten gyldig reiseforsikring. Det kan bli fryktelig dyrt, som Dagbladet har fortalt om tidligere.

- Kan bli kostbart

- Spesielt i USA kan helsetjenester bli veldig kostbare, og har du ikke forsikring om du blir syk eller blir utsatt for en ulykke, kan det bli enorme økonomiske konsekvenser, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske til Dagbladet.

Bare i årets tre første måneder har Europeiske Reiseforsikring utbetalt mer enn en million dollar for øyeblikkelig hjelp til norske turister i USA. Og det er vel og merke til reisende med forsikring.

1,25 millioner for hjerteinfarkt

Amerikanske Lindsey Iserman kjenner det amerikanske helsevesenet svært godt, og himler med øynene når hun blir spurt om hva hun mener om turister som dropper reiseforsikringen når de reiser over.

- De tar en stor sjanse, nøyer hun seg med å si.

- Spesielt er det dyrt å havne på sykehus i New York, Florida og California. Det er ikke uvanlig at eneste besøk på et akuttmottak beløper seg til 5000 dollar (ca. 43 000 kroner), sier Iserman, som også kan fortelle om ei tenåringsjente som fikk skulderen ut av ledd på ferie i New York.

- Regninga kom på 290 000 kroner. Og vi hadde et hjerteinfarkt med fire dagers sykehusinnleggelse. For det fakturerte sykehuset 1,25 millioner kroner. Det er ikke uvanlig, sier hun.

- Hvorfor så dyrt?

- Det er prisnivået. Og det koster det samme for alle, turist eller ikke. Men det hører med at havner du på sykehus i USA, blir du gjerne grundig utredet og undersøkt for en hel masse. Det er systemet, sykehusene vil gardere seg for ikke å overse noe de kan bli saksøkt for senere. Slik er systemet, sier Iserman.

Blir ikke avvist

Det sier seg egentlig selv: Du er usedvanlig dumdristig om du reiser på ferie uten en gyldig reiseforsikring. I verste fall havner du i et livslangt gjeldshelvete.

Du blir nemlig ikke avvist selv om du ikke har forsikring, sykehusene plikter å gi akutthjelp når det er behov for det. Men de ber gjerne om kredittkortet før de setter i gang og skriver saftige regninger etterpå.

Har du reiseforsikring, er det lite å bekymre seg for. Selskapet er forpliktet til å ta regninga, om du skulle bli syk eller bli skadet når du er på reise.

- Når vi ser disse eksemplene, særlig fra USA, men også fra andre steder om hvor mye det kan koste om man er uheldig og trenger akutthjelp i utlandet, har vi lurt på om ikke reiseforsikring burde vært obligatorisk for i det hele tatt å få lov til å reise på oversjøiske reiser, sier Emma Elisabeth Vennesland.

Emma Elisabeth Vennesland
Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør

- Hvem reiser uten å være forsikret?

- Det er enten de som «aldri har vært syke i hele sitt liv» og kanskje føler seg unge og udødelige, og det kan være de som er litt vel distré.

- Det er også en gruppe gjerrigknarker som vil spare penger og derfor dropper reiseforsikring.

- Dessverre viser det seg at utfallet kan bli helt motsatt, sier Vennesland til Dagbladet.

Sykdom og ulykke er det essensielle

Også Gjensidige slår fast at reiseforsikring er helt nødvendig når man skal reise utenlands.

- Vi anbefaler, uten unntak, at hvis man skal reise utenlands bør man alltid ha reiseforsikring, sier kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad.

Han trekker også frem USA som skrekkeksempel.

- Vi har hatt noen ille eksempler fra reiser i USA. Der kan man virkelig risikere skyhøye regninger, sier han til Dagbladet.

Rysstad anbefaler alle å ta seg litt tid til å lese om reiseforsikringen sin, spesielt om ulykke og sykdom.

- Å miste kofferten er en filleting i forhold. Sykdom og ulykke er det essensielle å være økonomisk dekket mot.

Ifølge Rysstad har alle de store aktørene gode produkter som gjør at man er dekket, men at det selvsagt varierer i vilkår og summer.

- Det er mange som tror at det offentlige kan ordne opp. Ja, man kan få hjelp av ambassader, men det er ikke sånn at det offentlig punger ut.

Mange unge drar på «backpacking», lange utenlandsturer, og da er det viktig med forsikring.

- Det som kan være lurt å være obs på, et at selv om du har ett års reiseforsikring fra Gjensidige, kan du ikke reise i mer enn ni uker av gangen. Så langt vi har kjennskap er det vanlig med en begrensning i varighet per tur. Skal du på en lengre tur, må du ta kontakt med forsikringsselskapet, sier han og legger til:

- Det er klart at også ungdom reiser mye til ekstra spennende steder, så det er viktig å ha forsikringen i bånn.

- Du må alltid bestille eller kjøpe før det skjer

Så lenge forsikringen er ordnet før man drar, burde man være trygg. Men skjer det en ulykke, uten reiseforsikring i boks, da er alt håp ute.

- Hvis det først har skjedd noe så er alt håp ute. Det er grunnleggende i forsikring: Du må alltid bestille eller kjøpe før det skjer noe. Hvis man forsøker å tegne forsikring etter at noe har skjedd, så er det et forsøk på forsikringssvindel. Da har man et problem, forteller Rysstad.

- Det har skjedd at noen har fått utbetalt 2 millioner kroner fra forsikringen sin hos oss, og da kan du tro de har vært sjeleglade for at de hadde reiseforsikringen i orden, sier han.

Først publisert på Dagbladet.no 28.05.2016