Avbestilling av reise

Utenriksdepartementet (UD) fraråder reiser som ikke er strengt nødvendige, dette rådet gjelder til alle land i hele verden. Rådet gjelder inntil videre, det er ikke satt noen dato for hvor lenge det gjelder.

Hvis du har en planlagt utenlandsreise

Situasjonen kan fortsatt endre seg, så du kan vente med å avbestille reisen. Hvis reiserådet fremdeles gjelder når din reise skal finne sted, vil flyselskap/reisearrangør kansellere reisen din, og de er forpliktet til å gi deg pengene tilbake. Vi kan ikke behandle saken din før det er avklart hvor mye du får igjen fra flyselskap/reisearrangør. I mange tilfeller vil man ikke få dette avklart før rett før, eller etter avreisedatoen.

Hvis UD opphever reiserådet til dit du skal reise og du ikke ønsker å reise likevel, gir vi deg ytterligere 7 dager etter opphevelsen til å avbestille reisen hos flyselskap/reisearrangør for å kunne få erstatning hos oss.

 

Du må alltid avbestille reisen før du melder saken til oss

Uansett om du velger å avvente eller avbestille nå, må du alltid ha avbestilt reisen hos flyselskap/reisearrangør og ha avklart hva du får refundert av dem, før du melder saken til oss. Det er kun det du eventuelt ikke får dekket hos dem, du kan søke å få dekket av oss.

Dersom flyselskap/reisearrangør kansellerer reisen din før du selv avbestiller, har du krav på full refusjon fra dem.

Dette dekker reiseforsikringen

Vi dekker avbestillinger av reiser til hele verden, uavhengig av avreisetidspunkt, og som avbestilles hos flyselskap/reisearrangør i tidsrommet fra 12. mars og frem til 7 dager etter at UDs reiseråd opphører. Vi dekker utgifter som ble betalt før 14. mars, og som flyselskap/reisearrangør ikke er forpliktet til å refundere.

Vi dekker ikke avbestilling av innenlandsreiser.

Slik melder du saken din til oss

Du søker oss om erstatning for tapte utgifter ved å melde saken din på nett. Dette kan du gjøre inntil ett år etter at det aktuelle reiserådet ble utstedt. (Men du må altså ha avbestilt reisen hos flyselskap/reisearrangør senest 7 dager etter at reiserådet opphører).

Når får du svar på skadesaken din?

På grunn av enorm pågang, vil det dessverre kunne ta flere uker før du får svar fra oss. Vi bemanner imidlertid fortløpende opp og jobber på høygir for å hjelpe alle fortest mulig! Takk for forståelse og hjelp i en vanskelig tid.

Ha dette klart når du søker erstatning

  • BankID / BankID på mobil
  • Hvis du har en familieforsikring og du også skal søke erstatning for andre i familien, må du ha deres fødselsnummer
  • Hvis du skal melde skade på en familieforsikring som du ikke eier selv, må du ha avtalenummeret
  • Hvis du skal melde skade på en reiseforsikring som er eid av en bedrift, må du ha avtalenummeret
  • Beløp/kvitteringer for det du ønsker erstattet
  • Informasjon om hva du eventuelt får refundert av flyselskap/reisearrangør/hotell

Spørsmål og svar om avbestilling av reise

Jeg har betalt deler av en reise før 14. mars. Erstatter reiseforsikringen resten av reisen som skal betales etter 14. mars?

Nei, du kan avbestille reisen og reiseforsikringen dekker kun beløp som er betalt før 14. mars og som man ikke får refundert av flyselskap eller reisearrangør. Dersom du har innbetalinger som skal gjøres etter 14. mars, er det på eget ansvar i forhold om til om reisen kan gjennomføres som planlagt.

Får jeg dekket avbestilling av en innenlandsreise på grunn av koronaviruset?

Jeg har booket overnatting i Norge, får jeg tilbake noe på forsikringen dersom jeg ikke får dratt?

Mitt innenlandsfly er kansellert, får jeg tilbake noe på forsikringen?

Mitt fly er kansellert og flyselskapet tilbyr meg bonuspoeng, cashpoints eller voucher. Får jeg da igjen noe på reiseforsikringen?

Jeg har betalt reisen min med bonuspoeng, cashpoints eller voucher. Hva hvis jeg ikke får dratt?

Jeg har fått tilbud om å få reisen min refundert i bonuspoeng, cashpoints eller voucher. Hva har jeg krav på dersom jeg ikke får brukt det på en ny reise?

Et fremtidig tap av bonuspoeng, cashpoints, voucher eller lignende, eksempelvis ved at du ikke rekker å bruke den opptjente bonusen innen fristens utløp, dekkes ikke av reiseforsikringen.

Jeg ønsker å kjøpe en reise frem i tid. Dekker reiseforsikringen min avbestilling av reisen?

Hvis du kjøper en reise når UD har et gjeldene reiseråd til området du ønsker å reise til, vil ikke reiseforsikringen dekke avbestilling av reisen. Hvis reiserådet oppheves, kan du kjøpe en reise, og reiseforsikringen vil dekke avbestilling etter vanlige vilkår.

Hva skjer hvis flyselskapet eller reisearrangøren som jeg har kjøpt reisen av, går konkurs?

Reiseforsikringen dekker ikke konkurser eller kanselleringer. Hvis du har betalt reisen med debet- eller kredittkort, kan du klage til banken eller kredittkortselskapet for å få pengene tilbake. Vær oppmerksom på at det kan være korte reklamasjonsfrister. Les mer på Forbrukerrådet sine nettsider.

Hvis du ikke får dratt på en pakkereise eller chartertur fordi de som står bak reisen går konkurs, skal du kontakte Reisegarantifondet. Så lenge de som står bak reisen er medlem av dette fondet, vil Reisegarantifondet betale tilbake det du har betalt for reisen.

For deg som er utestasjonert: Meld skade her


Tilbakemelding